Abonneren  Inloggen

Verzendverpakkings-primeur bij Nic. Oud

29 juli 2022

Bij verzendspecialist Nic. Oud in Heerhugowaard staat maatschappelijk verantwoord ondernemen al 10 jaar hoog in het vaandel. Veel duurzaamheidsmogelijkheden werden al doorgevoerd, zoals zonnepanelen, led-verlichting en elektrische auto’s. Sinds april wordt voor de verzending van mailings en magazines standaard geseald in gerecycled plastic, genaamd PCR-folie.

Bij de verzendspecialist -die met 165 man vast personeel overigens een breder dienstenpakket aanbiedt, waaronder fulfilment, weblogistics en targeting- spreken we met Amanda Smit, marketing en communicatie bij Nic. Oud en Maurice Gelissen, financieel directeur bij Nic. Oud. We praten over een folie-primeur in mail-fulfilment: PCR-folie. Voor alle duidelijkheid: PCR-folie is geen bio-folie. ‘Bio-folie maakt men van hernieuwbare grondstof, planten en dergelijke. PCR-folie is een gedeeltelijk gerecyclede folie,’ verklaart Smit.

Ingezameld plastic

Gelissen: ‘PCR staat voor post-consumer recycled plastic afval. Dat plastic is door Europese consumenten en industriële en commerciële organisaties ingezameld materiaal. Dat wordt gesorteerd, gereinigd en verwerkt tot granulaat (korrels) en gaat vervolgens als grondstof naar een Duitse folie-producerende onderneming waar het dan 30 tot 50% uitmaakt van de nieuw te fabriceren folie.’

Nic. Oud introduceert een verzendverpakking van gerecycled plastic.

Bijdragen aan de circulaire economie

Zo lijkt de cirkel weer rond. Smit: ‘Het draagt inderdaad bij aan de circulaire economie. Plastic is oneindig recyclebaar. PCR-folie biedt daarmee milieuvoordelen op de tot nu gebruikte 100% PE-folie. Daarin zit namelijk geen gerecycled plastic. Door te recyclen gebruiken we als mensen minder fossiele grondstoffen, verminderen we afval, de CO2 uitstoot en het energie- en waterverbruik bij productie.’ Deze duurzamere folie zal opdrachtgevers en consumenten aanspreken. ‘In Nederland zijn we heel goed in inzamelen, scheiden en hergebruik van materiaal. Veel consumenten willen duurzame keuzes maken, maar dan moet je dat als bedrijf wel kunnen aanbieden. Vandaar dat we hebben besloten om de PE-folie geheel te vervangen door PCR-folie. Onze opdrachtgevers kunnen deze duurzame keuze communiceren door het logo ‘Duurzaam verpakt en verzonden te gebruiken’.’

Maurice van Geelen van NIC OUD
Foto ; Pim Ras
Maurice Gelissen, financieel directeur bij Nic. Oud

Gescheiden afvalstromen

De ontwikkeling van PCR-folie past in het duurzaamheidsbeleid van de Heerhugowaardse onderneming. Gelissen: ‘Daar zijn we 10 jaar geleden mee begonnen, bij de milieumanagement certificering ISO 14001. In een onderneming streef je naar een combinatie van het oplossen van een probleem door er ook aan te verdienen. Dat lukt en stimuleert. Destijds ging alle afval gezamenlijk in grote blauwe containers en kostte ons geld om het te laten afvoeren. Onderzoek gaf aan dat als we dat allemaal gescheiden zouden aanleveren, we er ook aan zouden overhouden. Je moet dan wel durven investeren in personeel, maar daarmee selecteren we nu 96% van het afval in 6 stromen zoals plastic, onbedrukt papier en bedrukt papier. Die stromen leveren weer geld op en het draagt bij aan een beter milieu. Die omslag realiseerden we in 3 jaar.’

Elektrische auto’s en zonnepanelen

Er gebeurde meer. ‘Duurzaamheid is een continu proces, waar je vanuit ISO 14001 steeds over nadenkt. Alle ruim 3.000 TL-armaturen zijn vervangen door led. Door die investering verbruiken we veel minder energie. Vorig jaar januari plaatsten we 3.650 zonnepanelen op het dak. Dat levert 1,25 miljoen kilowatt op. Normaal genoeg voor 400 huizen. Wij gebruiken 65% van die energie voor het bedrijf, de rest gaat op het net.’ Duurzaamheid is niet alleen het bekende groen. ‘Dat geldt bij ons ook voor de mensen, het milieu binnen het bedrijf. Als familiebedrijf wil Nic. Oud medewerkers zo lang mogelijk aangesloten houden. Een voorbeeld is dat medewerkers met een auto van de zaak kunnen kiezen. We maken het voor hen mogelijk om elektrisch te rijden. En dan kiezen 2 van de 3 voor elektrisch. Daarmee realiseren we een drastische verlaging van de CO2-uitstoot van ons wagenpark.’

Scan de QR-code om te zien hoe Nic. Oud duurzaam verpakt en verzendt.

PE heeft minste milieuschade

Smit wil nog een misverstand uit de wereld helpen. ‘Beelden van de ernstige ‘plastic soup’ in de zee maken dat veel consumenten plasticverpakking niet meer zien als iets dat duurzaam kan werken. Maar PE-folie blijkt de schoonste manier van verpakken, mits je het recycled. Voor veel mensen lijkt bio-folie van bijvoorbeeld suikerriet de oplossing. Maar dat is een groot misverstand en levert juist grotere milieuschade op als je alle stappen in het productieproces doorrekent. Eerst worden er in Brazilië bossen platgegooid voor suikerrietplantages. Dan is er veel brandstof nodig om tot granulaat te komen. Daarbij komt enorm veel CO2 en fijnstof vrij. En dan moet het vervolgens nog in een oliegestookte zeecontainer over de oceaan. Bio-folie is per definitie niet milieuvriendelijker dan PE-folie. Het is perceptie dat je op het verkeerde been zet. Wij kiezen er voor om binnen de schoonste manier van verpakken een extra stap in duurzaamheid te zetten. Door PE-folie te mixen met 30 tot 50% gerecycled plastic versturen onze opdrachtgevers kostenneutraal met een duurzamer en goed beschermend verpakkingsmateriaal.’

Dit artikel wordt je aangeboden door Nic Oud. Het verscheen eerder in ons magazine PRINTmatters 4. Wil je het magazine nabestellen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering!