Abonneren  Inloggen

ALDI-folder voortaan te lezen via melkpak

24 augustus 2022

De ALDI-folder zal in België voortaan digitaal raadpleegbaar zijn via een QR-code op de melkpakken van het ALDI huismerk Milsa. Op die manier wil de discounter de toegankelijkheid tot de digitale reclamefolder vergroten als alternatief voor de papieren folder. ALDI is de eerste Belgische retailer die zijn productverpakkingen inzet voor dit doel.

Discounter ALDI innoveert met de melkpakken van zijn huismerk Milsa. Een QR-code op de zijkant van het pak volle, halfvolle en magere melk leidt de consument rechtstreeks naar de digitale versie van de welbekende ALDI-folder.

Deze innovatie kan de definitieve doorbraak betekenen voor de digitale folder. Hoewel die al jaren bestaat, vindt slechts een minderheid van de Belgen de weg naar de digitale folder, zo meldt het bedrijf. ‘Momenteel strandt het bereik van onze digitale folder op ca. 10% van het bereik van onze papieren folder’, zegt Isabel Henderick, Managing Director Marketing & Communication bij ALDI België. ‘Het potentieel is echter groot. Zodra consumenten de weg vinden naar de online folder, wordt die gemiddeld 3 à 4 minuten doorbladerd per sessie. Dat is flink boven de benchmark .’

Uit marktonderzoek blijkt dat de Belg digitale folders maar moeilijk toegankelijk vindt. ‘Door een QR-code te integreren op onze melkpakken, die onmiddellijk doorlinkt naar onze online folder, willen we die drempel verlagen en consumenten stimuleren de folder meer digitaal te lezen’, vervolgt Henderick.

Folder binnen handbereik

ALDI koos niet toevallig voor melkpakken. Melk wordt op verschillende momenten van de dag gebruikt: ontbijt, koffiepauze, vieruurtje van de kinderen, tijdens het koken, etc. Bovendien komt volgens de discounter 1 op de 4 liter melk die in België verkocht wordt, uit een ALDI-winkel. Met een QR-code op de Milsa-melkpak heeft de consument de ALDI-folder steeds binnen handbereik.

Voor meer dan 7 op de 10 Belgen is de reclamefolder een vaste wekelijkse afspraak. Prijzen vergelijken (49%), opsnorren van promoties (44%) en de wekelijkse boodschappen inplannen (35%) zijn de belangrijkste redenen om een reclamefolder te doorbladeren. Reclamefolders bieden een hulpmiddel om de koopkracht te beschermen, blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van ALDI.

Uitdagingen

Volgens ALDI heeft de reclamefolder wel degelijk een toekomst. ‘Reclamefolders zijn nog steeds het belangrijkste communicatiekanaal met de consument’, zegt Henderick. ‘We merken dat onze klanten het beschouwen als een geliefde wekelijkse afspraak. Dat vertaalt zich voor ALDI in de titel Beste Folder van het Jaar, nu al drie jaar op rij.’ Al staat de papieren reclamefolder voor grote uitdagingen. De kosten voor zowel drukwerk, gemeentebelastingen als distributie zijn de laatste jaren fors toegenomen. ‘Als discounter is het niet meer dan normaal dat we constant nadenken over manieren om de kosten te drukken en zo lage prijzen te garanderen voor onze klanten’, zegt Henderick.

Testfase

ALDI is de eerste retailer in België die zo zijn productverpakkingen betrekt in een poging om de consument te leiden naar de digitale folder. ‘Wat de toekomst brengt, is ook voor ons nog onzeker’, besluit Henderick. ‘We geven dit project alle kansen en tijd om het nadien grondig te evalueren’. Momenteel blijft de papieren ALDI-folder wel degelijk bestaan.