Abonneren  Inloggen

‘Absoluut een bedreiging’

4 januari 2023

Per januari 2023 heeft PostNL haar tarieven-structuur voor het bezorgen van magazines/periodieken gewijzigd, plus de prijzen. We publiceerden hier eerder dit bericht over. De veel hogere kosten vormen een bedreiging voor uitgevers, drukkers en verder iedereen in de keten. PRINTmatters benaderde diverse bedrijven en organisaties over dit probleem met 4 vragen. Hieronder de antwoorden van Mark Bonenkamp, eigenaar van verzendbedrijf Vogelaar in IJsselstein.

1. Zijn de nieuwe PostNL-tarieven voor magazines een bedreiging voor de uitgeefsector en grafimedia-bedrijven en waarom?

‘Ik zie dit absoluut als een bedreiging. De markt is al lastig genoeg en dan komen er ook nog zulke prijsstijgingen en verschraling van het servicekader bij. De kans is groot dat mensen die twijfelden over periodieken nu nog sneller naar digitale vormen gaan, waardoor de markt in geheel nog verder krimpt.

Eigenlijk is het een soort selffulfilling prophecy; de prijzen gaan omhoog want in de toekomst is er een krimpende markt, maar de markt gaat (extra) krimpen doordat de prijzen omhoog gaan en de service schraler wordt.’

2. Welk onderdeel van die nieuwe aanpak heeft de grootste impact en waarom?

‘De aanleverdag een dag eerder heeft de grootste impact. Hierdoor is het lastiger voor periodieken om in te spelen op de actualiteiten en de gebeurtenissen van het weekend mee te nemen. De redactie moet vanaf januari een dag eerder klaar zijn.

Daarnaast is het vervallen van de zaterdagbezorging (hét moment waarop periodieken het meest gelezen worden) en het verdwijnen van het goedkopere 24-uurs tarief voor periodieken ook erg impactvol. Je kunt periodieken alleen nog met een duur tarief 24-uurs verzenden.’

3. Wat kan er nog tegen gedaan worden?

‘Stap één is het samenwerken met een verzendpartner zoals Vogelaar. Wij houden zelf nog wel de huidige nextweek opties, waardoor je in ieder geval niet een dag eerder hoeft aan te leveren en dus nog wel kunt inspelen op actualiteiten. Dan heb je dat stuk in ieder geval geregeld.

Aan de tarieven en het vervallen van de zaterdagbezorging kun je als uitgever helaas niet zo veel doen.’

4. Of moeten we met z’n allen wennen aan de nieuwe werkelijkheid?

‘Uiteindelijk wordt het wennen aan de nieuwe werkelijkheid vrees ik, want helaas is er geen concurrentie die deze services nog wel aanbiedt. Het is tekenen bij het kruisje …’


PRINTmatters benaderde diverse partijen in het uitgeef/grafimedia-segment om hun mening/ideeën over de posttariefstijging op te tekenen. Die reacties zijn de komende weken te lezen in de nieuwsbrief van PRINTmatters. Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief en verzeker je van de bezorging van die (digitale) informatie.